De zwembadklant: Sportfondsen zet zich in voor een vitaal Nederland

Sportfondsen onderzoek sport actiemarketing

Na 6 maanden was het zover. Vandaag had ik mijn discussie met het management team van Sportfondsen over het project Optima fit 2023.

Sportfondsen (SFN) is een exploitant van 550 maatschappelijke voorzieningen zoals zwembaden, sporthallen, ijsbanen etc. Zij zet zich in voor een vitaal Nederland en bestaat 100 jaar in 2023. De vraag is hoe SFN zwembaden een grotere rol kunnen spelen in het lichamelijk en geestelijk welzijn van mensen. Van groot belang als je nadenkt over maatschappelijke vraagstukken zoals ‘de zelfredzaamheid van burgers’ en ‘hoe kunnen we de zorgvraag in Nederland vertragen en verlagen?’ En dat tegen een achtergrond waar SFN zwembaden net als veel sportverenigingen en sportbonden te kampen hebben met dalende ledenaantallen en/of bezoeken. Een grote uitdaging dus.

Bovendien zwembaden bleken al veel actiever dan mensen nu weten. Door moeilijke funding en complexe sociale setting denkt de zwembadmanager elke dag na over de vraag hoe hij mensen meer verantwoord kan laten bewegen en hoe hij in een cultuur van bezuinigingen zijn hoofd boven water kan houden.”

Helaas zijn deze initiatieven nog slecht zichtbaar. Op het gebied van branding & communicatie valt dus veel te winnen. Maar uit het onderzoek en de discussie hierover kwamen meer kansen. Denk aan: #seniorenprogramma’s, betere #bezoek- en persoonsregistratie, #socialmedia, #actiemarketing, #exploitatie kantine’s, professionelere werkwijze bij #aanbestedingen en #storytelling.

emtional journey swimming

Ook in 2023 zijn de Sportfondsenklanten 'Optima Fit'.
Share: