De marketingstrategie implementeren of incuberen?

Na een uitgebreide inventarisatie had ik op 10 juli jl. een interessante discussie met communicatie en brandmanagement van een innovatieve ICT leverancier, onderdeel van een corporatie. Uit gesprekken en diverse onderzoeken bleek dat het bedrijf een enorm goed imago heeft. Deze leverancier heeft zijn sporen verdiend in het verleden en een zeer loyale doelgroep opgebouwd.

De ICT sector gaat echter razendsnel. De organisatie moet zich continu bewijzen door beter te presteren dan andere (meer commerciële) marktpartijen. De organisatie heeft nooit veel aan marketing hoeven doen, maar realiseert zich dat daar verandering in moet komen. Met dit startpunt ging ik –voor een aantal concrete diensten – aan de slag met de volgende vragen:

  1. Welke waarde bieden we klanten?
  2. Hoe zorgen we ervoor dat de klant de waarde herkent en erkent?
  3. Welke financiële waarde halen we uit de markt?

Onze discussie was een startpunt voor verandering, want een marketingcommunicatie strategie laat zowel in kleine stappen als grotere sprongen de richting zien die een organisatie uit zou kunnen gaan.

Conclusie van de middag? Sommige zaken zijn direct implementeerbaar, en andere onderdelen moeten eerst ‘incuberen’. Wordt vervolgd…… Ik blijf de ontwikkelingen natuurlijk nauw volgen.

De mens die stopt met reclame maken om geld te besparen is als de mens die de klok stilzet om tijd te besparen. Thomas Jefferson
Share: