“Wij zijn ontevreden over de manier waar op we nu communiceren.” Of…”er is nieuws dat we op een andere manier willen melden. Hoe moeten we onze communicatie inzetten, bijstellen etc.?”

(Marketing) communicatie is in de afgelopen decennia sterk veranderd. Meer kanalen, meer marketingtactieken, een beeldcultuur en meer data om in contact te komen met klanten.

Positie DMA: Voor een aantal organisaties heeft DMA projecten mogen uitvoeren waarin de communicatiestrategie en/of – uiting het eindproduct van het project was. Rol project manager.

Voorbeelden hiervan zijn

  • De consument ziet vers als de gouden standaard. Hoe kunnen we het imago van diepvries producten verbeteren?
  • Hoe kunnen we de consumentenacceptatie voor biotechnologische producten bewaken als er onverwacht negatieve publiciteit is?
  • Met dit nieuwe product willen we klanten uit aanpalende markten aantrekken. Hoe kunnen we dit het beste doen?
  • Hoe kunnen we een productlaunch of de prestaties van het verkoopkanaal evalueren en de communicatie (tussentijds) bijstellen?

Communicatie speelt op andere vlakken een even belangrijke rol. Binnen organisaties en over projecten bijvoorbeeld. Hierbij kun je denken aan:

  • De invoering van ons nieuwe kwaliteitsmanagement systeem betekent een andere werkwijze voor iedereen. Hoe raakt iedereen op een efficiente positieve wijze betrokken?
  • We gaan medewerkerstevredenheid onderzoeken doen en dat schept verwachtingen. Hoe leiden we dit initiatief in goede banen en zorgen we ervoor dat iedereen positief betrokken is?
  • Dit project is zo ver uitgelopen dat niemand er meer vertrouwen in heeft. Hoe buigen we dit beeld om?

Goede communicatie kan een slecht project niet redden. Slechte communicatie kan een goed project wel schaden.

Aanpak: In alle projecten stemt DMA communicatieplan en doelstellingen met de opdrachtgever af.

Share: